Siirry pääsisältöön

Article about the visit to Finland, published in Alueviesti

Johdanto:


Vammalan lukion Erasmus-projektin Suomen vierailu toi Sastamalaan 33 ulkomaalaista Erasmus-opettajaa
ja -opiskelijaa 18.-24.2.2018. Vieraat tutustuivat nuorten poliittiseen osallistumiseen ja järjestivät sitä
käsittelevän paneelikeskustelun, jossa osallistujat käsittelivät tilannetta omissa maissaan ja ideoivat
keinoja aktivoida nuoria politiikan pariin. Viikon aikana vieraat tutustuivat myös Eduskuntataloon ja
kotimaamme demokratian historiaan sekä talvilajeihin Ellivuoressa. Ohessa kahden opiskelijan haastattelut.


Haastateltavana: Märt Nõmme, 19v, Virosta
Haastattelija: Katja Ruohonen, Suomi


Miksi päätit osallistua Erasmus+ -projektiin?
  • Koulu kysyi tahtoisinko lähteä mukaan.


Miksi päätit tulla juuri Suomeen projektin mukana?
  • Olen ollut aikaisemminkin Suomessa Erasmus -projektin kautta. Halusin nähdä Suomea syvemmällä tasolla. On mielenkiintoista nähdä millä tavalla tavalliset suomalaiset perheet elävät.


Mikä on ollut parasta tähän mennessä?
  • Selkeää parasta asiaa ei ole ollut, mutta koko viikko on ollut aivan mahtava; ihmiset, sekä suomalaisen kulttuurin ja elämäntyylin tunteminen.


Mitä mieltä olet nuorten osallistumisesta politiikkaan?
  • Minusta on tärkeää, että nuoret tietävät politiikasta, sillä jonain päivänä he ovat vastuussa, ja heidän täytyy tietää mitä tapahtuu.

Haastateltavana: Megan Beattie, 17v, Skotlannista
Haastattelija: Sandra Pomjalov, Viro


Miten viikkosi on mennyt tähän mennessä?
  • Viikkoni on ollut todella mukava; olen nauttinut siitä. Pidin erityisesti Ellivuoressa vietetystä päivästä. On todella uutta olla näin kylmissä lämpötiloissa, sillä Skotlannissa ei ole näin kylmä!


Miksi päätit osallistua Erasmus+ -projektiin?
  • Päätin osallistua projektiin, kun näin sitä mainostettavan koulussa, enkä ollut koskaan käynyt Suomessa.


Mikä on ollut parasta tähän mennessä?
  • Parasta oli fatbike -pyöräily ja suomalaisen maaseudun näkeminen sekä muihin kansallisuuksiin tutustuminen.


Mitä mieltä olet nuorten osallistumisesta politiikkaan?
  • Minusta on tärkeää kohottaa nuorten kiinnostusta politiikkaa kohtaan, sillä se on erittäin matalalla tällä hetkellä. Nuoret voivat muuttaa paljon, kun he ovat aktiivisia politiikassa. Itse uskon olevani aktiivinen. Suomen politiikka kiinnostaa minua paljon: pidin eduskuntavierailusta ja poliitikon kanssa puhuminen oli mielenkiintoista.


Alkuosa: Antti Väisänen. Käännökset haastatteluista: Katja Ruohonen
Kuvatekstit Katja Ruohonen ja Antti Väisänen:
Ellivuoren ympäristössä vietettiin päivä talvilajien parissa

Erasmus+ -vieraat sekä paneeliryhmien vetäjät kävivät vierailulla eduskuntatalossa.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Germany, here we come!

... in a few days, that is. :-) The first trip during our new Erasmus+ project will take place between 23rd and 29th November, and it'll take us (two teachers and five students) to Ostfildern, Germany. Source: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/f8/Ostfildern_in_ES.svg/1225px-Ostfildern_in_ES.svg.png Looking forward to going to Germany to talk about urban planning (making cities more "breathable"), to see old friends & make new ones and visit the Esslingen Christmas market! Antti

A brief summary of the project

Erasmus+ at Vammalan lukio, 2017–2019  Vammalan lukio has had a lot of international co-operation funded by the EU since 1998. Our current two-year Erasmus+ project is titled  ”Work in Progress - Students Managing Public Relations Projects in Schools”  and it includes five school from five project countries: Lähte Ühisgümnaasium (from Lähte, Estonia), Otto-Hahn Gymnasium (from Ostfildern, Germany), Vammalan lukio (from Sastamala, Finland), Peebles High School (from Peebles, Scotland) ja Istituto Statale di Instruzione Superiore "F. Enriques" (from Castelfiorentino, Italy). The aim of the project is to promote project management and implementation skills as well as team work skills of the participating students. This will be achieved via surveys, training and using project management skills in relation to various themes (e.g. sustainable development, political participation of the young etc.) to produce a variety of end products (organising debates and panel discussi...