Siirry pääsisältöön

Introducing the project, in Finnish

Erasmus-projekti 2017–2019


Vammalan lukiolla on ollut säännöllistä EU:n tukemaa kansainvälistä yhteistyötä vuodesta 1998 lähtien. Näinä vuosina olemme sekä vastaanottaneet ulkomaalaisia kouluvieraita että vierailleet useamman Virossa, Italiassa, Skotlannissa, Saksassa, Menorcan saarella Espanjassa sekä kerran Kreikassa ja Puolassa.

Nyt käynnistyvässä kaksivuotisessa projektissa on mukana yksi koulu kustakin viidestä projektimaasta: Virosta (Lähte Ühisgümnaasium, Lähte), Saksasta (Otto-Hahn Gymnasium, Ostfildern), Suomesta (Vammalan lukio, Sastamala), Skotlannista (Peebles High School, Peebles) ja Italiasta (Istituto Statale di Instruzione Superiore "F. Enriques", Castelfiorentino). Projektimme nimi on ”Work in Progress - Students Managing Public Relations Projects in Schools” ja sen tavoitteena on edistää opiskelijoiden yhteistyö- ja projektitaitoja monipuolisissa tilanteissa kuten mm. paneelikeskustelujen organisointi, nettisivujen luominen yms. ja eri teemoihin (mm. energiatehokkuus, työelämä, politiikka, maahanmuutto) liittyen. Projekti tarjoaa opiskelijoillemme mahdollisuuden tutustua samanikäisiin nuoriin eri maista, työskennellä yhdessä vierailla kielillä, tutustua partnerikoulujemme arkeen, maihin ja kulttuuriin sekä samalla esitellä omaa kouluamme, maatamme ja kulttuuriamme muissa maissa.

Projektityöskentelyyn osallistumalla opiskelija suorittaa Kansainvälisyyskasvatus 1- kurssin josta saa yhden lukiokurssimerkinnän.

Mitä projekti pitää sisällään?


Tänä lukuvuonna 2017–2018 toteutuu kaksi tapaamista, joiden teemoina ovat kaksi ensimmäistä kokonaisuutta. Ensin on vuorossa vierailu Ostfilderniin, Saksaan (23. - 29.11.2017). Saksassa tutustumme projektiin ja sen käytännön toimintaan ja opiskelijat pääsevät toteuttamaan väittelyitä kaupunkisuunnittelusta. Tänä lukuvuonna isännöimme myös itse vierailua 18.-24.2.2018. Suomen vierailun teemana on nuorten poliittinen osallistuminen, joten Erasmus-opiskelijat tutustuvat maamme poliittisen kulttuurin ja demokratian kehitykseen sekä järjestävät & osallistuvat paneelikeskusteluun koulun ja paikallislehdistön edessä.

Seuraavana lukuvuonna 2018-2019 on sitten vuorossa alkajaisiksi vierailu Tarttoon, Viroon (alustavasti sovittu lokakuulle 2018) jossa aiheena on energiatehokas elämäntyyli ja projektityönä nettisivujen ja lyhyiden videotietoiskujen laadinta. Syksyn 2018 aikana käymme vielä Peeblesissä, Skotlannissa (25.11. - 1.12.2018), jossa teemana on nuorten siirtyminen työelämään ja siihen liittyen opiskelijat organisovat paneelikeskustelun. Projekti päättyy vierailulla Castelfiorentinoon, Italiaan (alustavasti sovittu helmikuulle 2019), jossa tutustumme maahanmuuttoon ja maahanmuuttajien integraatioon sekä laadimme aiheesta materiaalia mm. podcastien muodossa.

Kullekin vierailuille osallistuu viisi opiskelijaa, ja jokaisella vierailulla on toisen koordinaattorin ohella mukana aina toinenkin koulumme opettaja. Vierailuihin ja isännöintiin liittyvien projektien tarkemmat työtavat sekä töiden julkistamismuodot selvitetään yhteisissä tapaamisissa ja tunneilla. Vierailujen kesto on pääsääntöisesti torstaista keskiviikkoon eli kohteessa ollaan kuusi yötä.

Pääsääntöisesti kaikki kurssiin liittyvät keskeiset dokumentit (työt, vierailuohjeet jne.) löytyvät kurssin GoogleDrivesta jonka jäseneksi opiskelijat on kutsuttu. Lähitapaamisten ajoittaisen järjestelyhankaluuden (päällekkäiset kurssit, koeviikot tms.) vuoksi pyrimme tässä projektissa hyödyntämään etätyöskentelyä mahdollisimman paljon. Toki pidämme myös lähitapaamisia esim. projektityöskentelyn käynnistyessä todenteolla. Projektikohtainen työskentely on  kasvavassa määrin opiskelijoiden keskinäisen järjestelykyvyn ja oman aktiviteetin varassa: he sopivat omat tapaamisensa, työmuodot (lähitapaaminen, verkkotyöskentely) ja huolehtivat tehtäväkohtaisista deadlineista. Kuten koko lukion, myös KV1-kurssin tarkoitus on osaltaan kasvattaa heistä itsenäisiä ja aktiivisia nuoria.

Ketä projekti koskee?


Kaikkia kansainvälisestä yhteistyöstä kiinnostuneita opiskelijoita, jotka ovat rohkeita käyttämään vierasta kieltä ja sopeutuvat erilaisiin olosuhteisiin, sillä vierailuilla majoittaudutaan pääsääntöisesti paikallisten opiskelijoiden perheissä.


Mitä osallistujalta vaaditaan?


KV1-kurssilaisen tulee sitoutua osallistua aktiivisesti projektityöskentelyyn sekä yleisesti että omaan projektivierailuun liittyen, osallistua isännöintivuorolla vierailuohjelman  järjestelyihin ja toteuttamiseen sekä projektimatkan jälkeen kirjoittaa englanninkielinen matkapäiväkirjamuotoinen raportti vierailusta. Vammalan lukion isännöidessä vierailua kurssilaisen on varauduttava tarpeen vaatiessa majoittamaan ulkomaalainen nuori. Jos tämä ei jostain syystä onnistu, pitää hänen pystyä sopimaan majoitusjärjestelyistä jonkun toisen kanssa. Vierailulla opiskelijat esittävät valmistetut projektit/esitykset, osallistuvat opetukseen, tutustuvat nähtävyyksiin, osallistuvat järjestettyyn ohjelmaan ja majoittuvat perheissä.

KV1-kurssilaiset voivat lisäksi aihekokonaisuusteemojen puitteissa osallistua esim. kevätlukukauden lopussa olevan aihekokonaisuusteemapäivän suunnitteluun vaikkapa esittelemällä yhdessä tietokoosteen kohdepaikasta ja koulusta muille opiskelijoille (tämä sovitaan tapauskohtaisesti, riippuen esim. aihekokonaisuusteemapäivän ohjelmasta).
Matkoille osallistuvat laativat myös artikkelin paikallislehti Alueviestiin sekä koulumme verkkolehteä Vasaraa (https://verkkolehtivasara.blogspot.fi/) varten.

Ilmoittautuminen projektimatkalle on sitova, koska matkaa/lippua ei voi perua sen jälkeen, kun ne on varattu (ne ovat henkilökohtaisia). Vakuutukset otamme lippujen kanssa samanaikaisesti, jolloin aivan pakottavasta syystä voi saada vakuutusyhtiöltä matkan hinnan takaisin, jos esimerkiksi vakavan sairauden, loukkaantumisen tms. korvauskelvollisen syyn takia on mahdotonta lähteä matkalle. Tällöin tarvitaan lääkärintodistukset peruutusta varten, joten kovin kevyesti matkaa ei voi perua vaikka mieli muuttuisikin. Matkatavaravakuutuksesta jokainen opiskelija huolehtii itse. Usein kotivakuutus sisältää matkatavaravakuutuksen.


Vierailut:


  1. Saksa, 23. - 29.11.2017
  2. Suomi, 18. - 24.2.2018
  3. Viro, alustavasti sovittu lokakuulle 2018
  4. Italia, alustavasti sovittu joulukuulle 2018
  5. Skotlanti, alustavasti sovittu maaliskuulle 2019

Projektimatkalle lähtevät opiskelijat saavat ennen matkaa isäntiensä kontaktitiedot, opaskirjeen täältä koululta (sisältää tarkan matka-aikataulun ja tiedot matkan ohjelmasta jne.) sekä muun tarpeellisen tiedon itseään ja huoltajiaan varten. Ennen tänne suuntautuvaa vierailua ulkomaalaisia opiskelijoita isännöivät perheet saavat niinikään tiedot heille majoittuvasta opiskelijasta (nimi, mahdolliset allergiat) sekä projektivierailun aikataulun ja ohjelman täällä Suomessa.


Entä kustannukset?


Kaksivuotiskaudelle EU:lta saamamme tuki mahdollistaa projektityöskentelyn ja -matkat ja sen saamiseksi meidän tulee täyttää tietyt ehdot (vähintään 16 opiskelijan liikkuvuudet). Opiskelijoiden sitouttamiseksi olemme sopineet, että jokainen matkalle lähtevä opiskelija maksaa 100 € omavastuuta, pl. Viroon matkaavat joilta peritään 50 € omavastuuta. Tällä sekä EU-rahoilla kustannetaan lennot, matkavakuutukset, liikkumiset lentokentille ja takaisin sekä retket että pääsymaksut. Opiskelijat saavat perheissä aamupalan, iltaruoan ja iltapalan sekä mahdollisesti lounaseväät kouluun, siirtymämatkojen aikana nautittavat ateriat kustannetaan niin ikään tuesta. Näin ollen jokaiselle opiskelijalle jää omavastuun lisäksi vastattavaksi ainoastaan oma kulutusraha mahdollisia tuliaisia ja omia ostoksia varten. Omavastuusumman maksamisesta opiskelijat saavat tiedon myöhemmin.

On myös tärkeä muistaa, että koska tuen saaminen riippuu opiskelijoiden osallistumisesta projektityöskentelyyn ja -matkoille, on erittäin toivottavaa ettei kurssia keskeytetä. Tämä voisi pahimmassa tapauksessa asettaa koko projektin rahoituksen ja siten muiden kurssilaisten matkoille osallistumisen todella ikävään tilanteeseen.


Lopuksi


Kansainvälisyyskasvatus 1 -kurssilla on erinomainen mahdollisuus päästä tutustumaan vieraaseen kulttuuriin, kouluun ja muihin ikäisiinsä nuoriin tavallisesta turismista poikkeavalla tavalla. Aiempien projektien ja vierailujen kokemukset ovat olleet pääsääntöisesti positiivisia. Opiskelijasta itsestään on paljon kiinni se, mitä hän vierailusta saa irti. Elinikäisiä ystävyyksiä on solmittu ja vierailuja kouluelämän jälkeenkin on tiettävästi tehty. Rohkeus, hyvä käytös ja sosiaalisuus ovat olleet opiskelijoidemme piirteitä, joista me mukana olleet opettajat olemme vuosien varrella iloinneet. Toivomme, että näistä projekteista tulee taas hyviä muistoja ja että mukaan lähtevät nuoret osaavat ottaa kaiken hyödyn itselleen niin kielitaidon kuin kulttuurintuntemuksen ja erilaisten tapojen arvostamisen kannalta.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Germany, here we come!

... in a few days, that is. :-) The first trip during our new Erasmus+ project will take place between 23rd and 29th November, and it'll take us (two teachers and five students) to Ostfildern, Germany. Source: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/f8/Ostfildern_in_ES.svg/1225px-Ostfildern_in_ES.svg.png Looking forward to going to Germany to talk about urban planning (making cities more "breathable"), to see old friends & make new ones and visit the Esslingen Christmas market! Antti

A brief summary of the project

Erasmus+ at Vammalan lukio, 2017–2019  Vammalan lukio has had a lot of international co-operation funded by the EU since 1998. Our current two-year Erasmus+ project is titled  ”Work in Progress - Students Managing Public Relations Projects in Schools”  and it includes five school from five project countries: Lähte Ühisgümnaasium (from Lähte, Estonia), Otto-Hahn Gymnasium (from Ostfildern, Germany), Vammalan lukio (from Sastamala, Finland), Peebles High School (from Peebles, Scotland) ja Istituto Statale di Instruzione Superiore "F. Enriques" (from Castelfiorentino, Italy). The aim of the project is to promote project management and implementation skills as well as team work skills of the participating students. This will be achieved via surveys, training and using project management skills in relation to various themes (e.g. sustainable development, political participation of the young etc.) to produce a variety of end products (organising debates and panel discussi...