Erasmus-projekti 2017–2019
Vammalan
lukiolla on ollut säännöllistä EU:n tukemaa kansainvälistä
yhteistyötä vuodesta 1998 lähtien. Näinä vuosina olemme sekä
vastaanottaneet ulkomaalaisia kouluvieraita että vierailleet
useamman Virossa, Italiassa, Skotlannissa, Saksassa, Menorcan
saarella Espanjassa sekä kerran Kreikassa ja Puolassa.
Nyt
käynnistyvässä kaksivuotisessa projektissa on mukana yksi koulu
kustakin viidestä projektimaasta: Virosta (Lähte Ühisgümnaasium,
Lähte), Saksasta (Otto-Hahn Gymnasium, Ostfildern), Suomesta
(Vammalan lukio, Sastamala), Skotlannista (Peebles High School,
Peebles) ja Italiasta (Istituto Statale di Instruzione Superiore "F.
Enriques", Castelfiorentino). Projektimme nimi on ”Work in
Progress - Students Managing Public Relations Projects in Schools”
ja sen tavoitteena on edistää opiskelijoiden yhteistyö- ja
projektitaitoja monipuolisissa tilanteissa kuten mm.
paneelikeskustelujen organisointi, nettisivujen luominen yms. ja eri
teemoihin (mm. energiatehokkuus, työelämä, politiikka,
maahanmuutto) liittyen. Projekti tarjoaa opiskelijoillemme
mahdollisuuden tutustua samanikäisiin nuoriin eri maista,
työskennellä yhdessä vierailla kielillä, tutustua
partnerikoulujemme arkeen, maihin ja kulttuuriin sekä samalla
esitellä omaa kouluamme, maatamme ja kulttuuriamme muissa maissa.
Projektityöskentelyyn
osallistumalla opiskelija suorittaa Kansainvälisyyskasvatus 1-
kurssin josta saa yhden lukiokurssimerkinnän.
Mitä projekti pitää sisällään?
Tänä
lukuvuonna 2017–2018 toteutuu kaksi tapaamista, joiden teemoina
ovat kaksi ensimmäistä kokonaisuutta. Ensin on vuorossa vierailu
Ostfilderniin, Saksaan (23. - 29.11.2017). Saksassa tutustumme
projektiin ja sen käytännön toimintaan ja opiskelijat pääsevät
toteuttamaan väittelyitä kaupunkisuunnittelusta. Tänä lukuvuonna
isännöimme myös itse vierailua 18.-24.2.2018. Suomen vierailun teemana on
nuorten poliittinen osallistuminen, joten Erasmus-opiskelijat
tutustuvat maamme poliittisen kulttuurin ja demokratian kehitykseen
sekä järjestävät & osallistuvat paneelikeskusteluun koulun ja
paikallislehdistön edessä.
Seuraavana
lukuvuonna 2018-2019 on sitten vuorossa alkajaisiksi vierailu
Tarttoon, Viroon (alustavasti sovittu lokakuulle 2018) jossa aiheena
on energiatehokas elämäntyyli ja projektityönä nettisivujen ja
lyhyiden videotietoiskujen laadinta. Syksyn 2018 aikana käymme vielä Peeblesissä, Skotlannissa (25.11. - 1.12.2018), jossa teemana on nuorten siirtyminen työelämään ja siihen liittyen opiskelijat organisovat paneelikeskustelun. Projekti päättyy vierailulla Castelfiorentinoon, Italiaan (alustavasti sovittu helmikuulle
2019), jossa tutustumme maahanmuuttoon ja maahanmuuttajien
integraatioon sekä laadimme aiheesta materiaalia mm. podcastien
muodossa.
Kullekin vierailuille osallistuu viisi opiskelijaa, ja jokaisella vierailulla on toisen koordinaattorin ohella mukana aina toinenkin koulumme opettaja. Vierailuihin ja isännöintiin liittyvien projektien tarkemmat työtavat sekä töiden julkistamismuodot selvitetään yhteisissä tapaamisissa ja tunneilla. Vierailujen kesto on pääsääntöisesti torstaista keskiviikkoon eli kohteessa ollaan kuusi yötä.
Pääsääntöisesti
kaikki kurssiin liittyvät keskeiset dokumentit (työt,
vierailuohjeet jne.) löytyvät kurssin GoogleDrivesta jonka
jäseneksi opiskelijat on kutsuttu. Lähitapaamisten ajoittaisen
järjestelyhankaluuden (päällekkäiset kurssit, koeviikot tms.)
vuoksi pyrimme tässä projektissa hyödyntämään etätyöskentelyä
mahdollisimman paljon. Toki pidämme myös lähitapaamisia esim.
projektityöskentelyn käynnistyessä todenteolla. Projektikohtainen
työskentely on kasvavassa määrin opiskelijoiden keskinäisen
järjestelykyvyn ja oman aktiviteetin varassa: he sopivat omat
tapaamisensa, työmuodot (lähitapaaminen, verkkotyöskentely) ja
huolehtivat tehtäväkohtaisista deadlineista. Kuten koko lukion,
myös KV1-kurssin tarkoitus on osaltaan kasvattaa heistä itsenäisiä
ja aktiivisia nuoria.
Ketä projekti koskee?
Kaikkia
kansainvälisestä yhteistyöstä kiinnostuneita opiskelijoita, jotka
ovat rohkeita käyttämään vierasta kieltä ja sopeutuvat
erilaisiin olosuhteisiin, sillä vierailuilla majoittaudutaan
pääsääntöisesti paikallisten opiskelijoiden perheissä.
Mitä osallistujalta vaaditaan?
KV1-kurssilaisen
tulee sitoutua osallistua aktiivisesti projektityöskentelyyn sekä
yleisesti että omaan projektivierailuun liittyen, osallistua
isännöintivuorolla vierailuohjelman järjestelyihin ja
toteuttamiseen sekä projektimatkan jälkeen kirjoittaa
englanninkielinen matkapäiväkirjamuotoinen raportti vierailusta.
Vammalan lukion isännöidessä vierailua kurssilaisen on
varauduttava tarpeen vaatiessa majoittamaan ulkomaalainen nuori. Jos
tämä ei jostain syystä onnistu, pitää hänen pystyä sopimaan
majoitusjärjestelyistä jonkun toisen kanssa. Vierailulla
opiskelijat esittävät valmistetut projektit/esitykset, osallistuvat
opetukseen, tutustuvat nähtävyyksiin, osallistuvat järjestettyyn
ohjelmaan ja majoittuvat perheissä.
KV1-kurssilaiset
voivat lisäksi aihekokonaisuusteemojen puitteissa osallistua esim.
kevätlukukauden lopussa olevan aihekokonaisuusteemapäivän
suunnitteluun vaikkapa esittelemällä yhdessä tietokoosteen
kohdepaikasta ja koulusta muille opiskelijoille (tämä sovitaan
tapauskohtaisesti, riippuen esim. aihekokonaisuusteemapäivän
ohjelmasta).
Matkoille
osallistuvat laativat myös artikkelin paikallislehti Alueviestiin
sekä koulumme verkkolehteä Vasaraa (https://verkkolehtivasara.blogspot.fi/)
varten.
Ilmoittautuminen
projektimatkalle on sitova, koska matkaa/lippua ei voi perua sen
jälkeen, kun ne on varattu (ne ovat henkilökohtaisia). Vakuutukset
otamme lippujen kanssa samanaikaisesti, jolloin aivan pakottavasta
syystä voi saada vakuutusyhtiöltä matkan hinnan takaisin, jos
esimerkiksi vakavan sairauden, loukkaantumisen tms.
korvauskelvollisen syyn takia on mahdotonta lähteä matkalle.
Tällöin tarvitaan lääkärintodistukset peruutusta varten, joten
kovin kevyesti matkaa ei voi perua vaikka mieli muuttuisikin.
Matkatavaravakuutuksesta jokainen opiskelija huolehtii itse. Usein
kotivakuutus sisältää matkatavaravakuutuksen.
Vierailut:
- Saksa, 23. - 29.11.2017
- Suomi, 18. - 24.2.2018
- Viro, alustavasti sovittu lokakuulle 2018
- Italia, alustavasti sovittu joulukuulle 2018
- Skotlanti, alustavasti sovittu maaliskuulle 2019
Projektimatkalle
lähtevät opiskelijat saavat ennen matkaa isäntiensä
kontaktitiedot, opaskirjeen täältä koululta (sisältää tarkan
matka-aikataulun ja tiedot matkan ohjelmasta jne.) sekä muun
tarpeellisen tiedon itseään ja huoltajiaan varten. Ennen tänne
suuntautuvaa vierailua ulkomaalaisia opiskelijoita isännöivät
perheet saavat niinikään tiedot heille majoittuvasta opiskelijasta
(nimi, mahdolliset allergiat) sekä projektivierailun aikataulun ja
ohjelman täällä Suomessa.
Entä kustannukset?
Kaksivuotiskaudelle
EU:lta saamamme tuki mahdollistaa projektityöskentelyn ja -matkat ja
sen saamiseksi meidän tulee täyttää tietyt ehdot (vähintään 16
opiskelijan liikkuvuudet). Opiskelijoiden sitouttamiseksi olemme
sopineet, että jokainen matkalle lähtevä opiskelija maksaa 100 €
omavastuuta, pl. Viroon matkaavat joilta peritään 50 €
omavastuuta. Tällä sekä EU-rahoilla kustannetaan lennot,
matkavakuutukset, liikkumiset lentokentille ja takaisin sekä retket
että pääsymaksut. Opiskelijat saavat perheissä aamupalan,
iltaruoan ja iltapalan sekä mahdollisesti lounaseväät kouluun,
siirtymämatkojen aikana nautittavat ateriat kustannetaan niin ikään
tuesta. Näin ollen jokaiselle opiskelijalle jää omavastuun lisäksi
vastattavaksi ainoastaan oma kulutusraha mahdollisia tuliaisia ja
omia ostoksia varten. Omavastuusumman maksamisesta opiskelijat saavat
tiedon myöhemmin.
On myös
tärkeä muistaa, että koska tuen saaminen riippuu opiskelijoiden
osallistumisesta projektityöskentelyyn ja -matkoille, on erittäin
toivottavaa ettei kurssia keskeytetä. Tämä voisi pahimmassa
tapauksessa asettaa koko projektin rahoituksen ja siten muiden
kurssilaisten matkoille osallistumisen todella ikävään
tilanteeseen.
Lopuksi
Kansainvälisyyskasvatus
1 -kurssilla on erinomainen mahdollisuus päästä tutustumaan
vieraaseen kulttuuriin, kouluun ja muihin ikäisiinsä nuoriin
tavallisesta turismista poikkeavalla tavalla. Aiempien projektien ja
vierailujen kokemukset ovat olleet pääsääntöisesti positiivisia.
Opiskelijasta itsestään on paljon kiinni se, mitä hän vierailusta saa
irti. Elinikäisiä ystävyyksiä on solmittu ja vierailuja
kouluelämän jälkeenkin on tiettävästi tehty. Rohkeus, hyvä
käytös ja sosiaalisuus ovat olleet opiskelijoidemme piirteitä,
joista me mukana olleet opettajat olemme vuosien varrella iloinneet.
Toivomme, että näistä projekteista tulee taas hyviä muistoja ja
että mukaan lähtevät nuoret osaavat ottaa kaiken hyödyn itselleen
niin kielitaidon kuin kulttuurintuntemuksen ja erilaisten tapojen
arvostamisen kannalta.
Kommentit
Lähetä kommentti